30-dagarsutmaningen - Dag 16

Hellu everybody :3
Eftersom jag känner mig på lite blogghumör så kör jag nästa dag på utmaningen direkt (nästan) :)
 
Och den här dagens utmaning blir, "Dag 16 – Kvinnlig favoritkaraktär". Och då kan jag säga att dessa ploppar upp ur huvudet på mig;
Alice (Twilight), Katniss (Hungerspelen), Zoey (House of Night), Amanda (Syskonkärlek), Theresa (Tillsammans), Maja (Här ligger jag och blöder), Jenna (I taket lyser stjärnorna).
 
Och av dem kan jag säga - Maja från Här ligger jag och blöder - gillar jag mest för att hennes mamma har Asperger Syndrom. På så sätt går hon bort från listan. Theresa från Tillsammans-böcker, minns jag egenlitgen inte så bra, så därför kan jag inte riktigt säga varför jag gillar henne. Och då går hon bort. Zoey från House of Night gillar jag mest för hennes asballa smeknamn "Z" och det känns inte heller som en riktig anledning.
 
* SPOILERS FÖR DE FYRA BÖCKERNA SOM ÄR KVAR *
Kvar har jag efter det; Alice, Katniss, Amanda och Jenna vilket gör att jag behöver tänka mer. 
Varför gillar jag Alice? Jo, jag har alltid haft någon slags kärlek till Alice. Jag har alltid tyckt hon har varit så häftig, söt och energirik. Lite som jag velat vara. Att hon sen blir Bellas bästa kompis, gör att vi får känna henne ännu bättre och det gör att jag tycker om henne än lite mer. 
Varför gillar jag Katniss? Jag tycker att hon är hur dum som helst som kysser Peeta och håller på, men jag älskar hennes inre styrka. Hennes kärlek till de hon tycker om. Prim, för exempel, hon väljer att gå in i Hungerspelen istället för henne. Så starkt, så modigt. När hon kommer tillbaka går hon emot sin bästa kompis, Gale, och jagar och hjälper hans familj, precis som han hjälpte hennes när hon var borta. Hon står upp för vad hon tycker, för de hon älskar. 
Varför gillar jag Amanda? Det har jag egentligen ingen förklaring på. Jag älskar boken, hatar hur den slutar och  hur Amanda reagerar. Hur hon gör. Jag hatar henne för det. Jag tycker synd om henne i hennes sorg. Men, som person? Jag vet inte. Jag lär aldrig känna henne, jag är för inne i hennes historia. 
Varför gillar jag Jenna? Jag kommer ihåg när jag läste I taket lyser stjärnorna för första gången. Min mamma var sjuk, och låg på sjukhus ibland. Jag förstod varför Jenna tänkte dö om hennes mamma dog. Sen, Jenna var så stark. Hon levde vidare, trots att hennes mamma dog. Jag älskar hennes styrka att göra sin mamma stolt. Jag vill också ha den styrkan. Jag älskar Jenna, jag hatar det som hände Jenna, jag tycker Jenna är så stark.
* SLUT PÅ SPOILERS FÖR DE FYRA BÖCKERNA *
 

Det jag kan säga nu, det är att Alice, Katniss och Jenna får alla bli mina favoriter. Jag kan inte välja mellan dem. De är underbara alla tre. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bokbuseuse

Svar : Fast det är väl bara att ha som en vanlig plånbok och lägga mer i väskan om det ringer ?

Svar: SV: Nej, det brukar inte vara så. Har själv en iPhone. :)
Julle

2012-08-15 @ 10:40:18
URL: http://bokbuse.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback